V Liceum Ogólnokształcące w Koszalinie

REKRUTACJA

Zapobieganie nadwadze i otyłości

Od września 2013r. nasza szkoła przystąpiła do Szwajcarsko-Polskiego  Programu Współpracy (KIK/34) pt. „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”

Jego podstawowym celem jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym, poprzez edukację społeczeństwa w zakresie prozdrowotnej zmiany żywienia i zwiększenia poziomu aktywności fizycznej.

W związku z tym zmieniony został asortyment bufetu szkolnego, informacje o prawidłowym odżywianiu umieszczone są w gazetce ściennej, uczniowie i rodzice uczestniczą w prelekcjach nt. racjonalnego żywienia, w szkole organizowane są: konkursy wiedzy dotyczące wartości odżywczych składników pokarmowych, ich wpływu na organizm człowieka, zawody sportowe, turnieje piłkarskie nawet międzyszkolne, zajęcia sprawnościowe w terenie, zajęcia w ramach programu godzin wychowawczych „Wiem co jem”. Mamy jeszcze wiele innych pomysłów, które planujemy wdrożyć.

Otyłość i nadwaga to problem często występujący na świecie, coraz częściej również w Polsce

Jednym z najbardziej powszechnych problemów związanych ze stylem życia jest nadmierna waga. Nadwaga lub otyłość jest czynnikiem ryzyka w rozwoju wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby układu krążenia i oddechowego, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, niektóre nowotwory oraz przedwczesna śmierć. Nowe badania naukowe i dane pochodzące z towarzystw ubezpieczeniowych pokazują, że ryzyko zdrowotne związane z nadmiarem tłuszczu wzrasta nawet przy stosunkowo małym wzroście wagi ciała, a nie tylko przy wyraźnej otyłości.

Otyłość i nadwaga to poważne problemy. Zmniejszenie częstości występowania nadwagi i otyłości jest realne poprzez dokonanie rozsądnych zmian stylu życia.

Jakie są konsekwencje zdrowotne otyłości i nadwagi?

Konsekwencji zdrowotnych związanych z otyłością i nadwagą jest wiele, począwszy od większego ryzyka przedwczesnej śmierci a skończywszy na wielu dolegliwościach, które mogą mieć niepomyślny wpływ na jakość życia. 

Główne problemy zdrowotne związane z otyłością i nadwagą to:

  • Cukrzyca typu 2
  • Choroby sercowo-naczyniowe na tle miażdżycy i nadciśnienie tętnicze
  • Choroby układu oddechowego (zespół bezdechu nocnego)
  • Niektóre nowotwory złośliwe
  • Choroby zwyrodnieniowe kości
  • Problemy psychologiczne
  • Spadek jakości życia

Stopień ryzyka zależy od względnej ilości dodatkowej masy ciała, lokalizacji tłuszczu, ilości wzrostu masy ciała podczas dorosłego życia i poziomu aktywności fizycznej. Większość tych problemów może ulec poprawie przy stosunkowo skromnej utracie wagi (10 do 15%), szczególnie jeśli aktywność fizyczna jest również zwiększana.

Kalkulator BMI znajdziesz na stronie:

http://bmi.pasiasty.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

BMI to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie.

Pamiętaj! BMI nie jest wiarygodnym wskaźnikiem zagrożenia chorobami.

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM 

(Instytutu Żywności i Żywienia 2009)

  1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.
  2. Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.
  3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).
  4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.
  5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.
  6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.
  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
  8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.
  9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.
  10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.
Skip to content