V Liceum Ogólnokształcące w Koszalinie

Konkursy do V Liceum Ogólnokształcącego

Erasmus+

Nowy projekt na lata 2023-2025

W ramach umowy partnerskiej z 13 grudnia 2022 roku zawarto porozumienie z Rumunią oraz innymi krajami (Turcja, Republika Czeska, Estonia, Francja, Hiszpania).

Celem umowy jest współpraca przy prowadzeniu międzynarodowych konferencji i seminariów oraz projektów edukacyjnych Erasmus+.

Efektem wspólnej pracy są tzw. Mindful Maps oraz seminarium dotyczące cyfryzacji, podczas którego uczniowie zaprezentowali projekty multimedialne.

Nowy projekt na lata 2019-2021

W dniach 12-18czerwca 2022 roku odbyła się kolejna, już ostatnia wymiana młodzieży naszej szkoły w ramach programu Erasmus+ „Zdrowie i profilaktyka w nowoczesnej Europie”, która zakończyła projekt. Spotkanie miało miejsce w Schwulper w Niemczech. W programie uczestniczyło sześcioro uczniów klas pierwszych pod opieką dwóch nauczycielek: Izabeli Ciemińskiej i Magdaleny Kret. W trakcie pobytu uczniowie i nauczyciele z sześciu krajów: Portugalii, Polski, Niemiec, Francji, Włoch i Rumunii zwiedzili Wolfsburg, Braunschweig, Bad Harzburg, Goslar. Uczestniczyli również w warsztatach „Kreatywne Myślenie“ a także spacerowali ścieżką szczytami drzew (TREETOP PATH). W czasie pobytu młodzież zwiedzała także szkołę oraz uczestniczyła w lekcjach. Na spotkaniu warsztatowym zostały też przedstawione przygotowane wcześniej przez uczniów prezentacje na temat działań profilaktycznych jakie podejmuje szkoła oraz filmy z wywiadami z różnymi osobami na ten sam temat.

Był to tydzień pełen emocji i wielu wrażeń.

Za nami tydzień, jaki przyniósł najpiękniejsze wspomnienia i emocje, które na zawsze pozostaną w naszych sercach 22 maja 2022 roku mieliśmy zaszczyt gościć uczniów i nauczycieli z Francji, Niemiec, Portugalii, Rumunii i Włoch, którzy są naszymi partnerami w projekcie Erasmus. Pod hasłem „Fit for Life” spędziliśmy wspaniały czas, biorąc udział w zajęciach sportowych takich jak joga czy siatkówka na plaży. Bawiliśmy się w labiryncie ogrodów Hortulus, odkrywaliśmy podobieństwa i różnice w zwyczajach i tradycjach krajów, w których mieszkamy. Byliśmy też na wycieczce w Gniewie, gdzie mogliśmy naszym przyjaciołom pokazać i dotknąć kawałka polskiej historii. Był czas na dzielenie się wiedzą i na wspólną zabawę 27 maja ze smutkiem musieliśmy pogodzić się z powrotem naszych przyjaciół do ich krajów.

To były bezcenne chwile, za które serdecznie dziękujemy naszej Erasmusowej rodzinie. Mamy nadzieję, że będziecie uśmiechać się jeszcze długo na wspomnienia z Polski. Teraz trzymamy kciuki za możliwość spotkania się z Wami w kolejnych projektach

W dniach 18-22 kwietnia 2022 roku odbyła się kolejna wymiana młodzieży naszej szkoły w ramach programu Erasmus+ „Zdrowie i profilaktyka w nowoczesnej Europie”. Mobilność miała miejsce w Gourdan-Polignan we Francji”. W programie uczestniczyło uczniów klas pierwszych pod opieką nauczycieli. W ramach zajęć odbył się rafting na górskiej rzece Nesta, kąpiele w basenach termalnych, zawody sportowe, np. wspinaczka ściankowa, jazda na rowerze, siłownia. Uczniowie przyglądali się też treningowi drugoligowej drużyny rugby. W Tuluzie bawili się w drużynach mieszanych w Scavenger Hunt i odkrywali uroki miasta. Ostatniego dnia wymiany młodzież odgrywała scenki z pierwszej pomocy oraz przedstawiała filmy o przemocy w szkole i wywiad ze sportowcem.

W dniach 13-20 marca uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami, Panią Urszulą Borucińską i Aleksandrą Nowe, uczestniczyli w wymianie młodzieży w Portugalii. W ramach projektu Erasmus, udaliśmy się do malowniczego miasta Barcelos, nieopodal Bragi. Warsztaty w redakcji informacyjnej Journal de Noticias w Porto, profesjonalne zajęcia z dziennikarstwa na Uniwersytecie Minho w Bradze, podziwianie nowinek technologicznych w Uniwersytecie IPCA w Barcelos, to tylko niektóre z ciekawych i pouczających aktywności. Zwiedzanie Porto, rejs rzeką Duoro, wizyta w winnicy oraz punkt widokowy Bom Jesus, to atrakcje które na pewno zapamiętamy. Do tego wspaniałe lokalne potrawy oraz integracja z młodzieżą z Rumunii, Francji, Włoch i Portugalii. Wszystko to sprawiło, że wyjazd pozostanie niezapomniany, a my już tęsknimy za portugalskim słońcem.

W dniach 16-22.01.2022 odbył się wyjazd do Vico del Gargano we Włoszech, w ramach programu Erasmus +. Przeżyliśmy wiele ciekawych przygód, oraz zwiedziliśmy wiele interesujących miejsc oraz miast takich jak: Bari, Trani, Manfredonia.

Był to niezapomniany tydzień, który zapamiętamy do końca życia.

W dniach 02-13 sierpnia 2021 roku trzy nauczycielki naszej szkoły (p. Magdalena Kret, p. Aleksandra Królikiewicz i p. Wioletta Syczewska) brały udział w zorganizowanych kursach zagranicznych: „Fluency and English Language Development for Educators”, „Methodology Revisited, Revitalised and Re- Energised Language Teaching Methodology in Practice Today”, „Motiver pour agir, Francais pour Professeurs”. Dwa z nich odbyły się w szkole językowej ETI w St. Julian’s (Malta) oraz jeden w L’Institute Europeen de Francais (Francja). Szkolenia realizowane są w ramach programu POWERSE Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej, tytuł projektu: „Otwieramy Drzwi Przyszłości”.

Na zajęciach nauczyciele wymieniali się doświadczeniami z zakresu metodyki nauczania języka francuskiego i angielskiego, pogłębiali znajomość języków obcych, a także umiejętności wykorzystywania stron internetowych oraz aplikacji przydatnych podczas pracy z młodzieżą.

„How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”

W dniach 12-23 lipca 2021 dwie nauczycielki naszego liceum – pani dyrektor Bożena Sobkowiak i pani Katarzyna Klasicka, wzięły udział w kursie „How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”.

Kurs odbył się we Florencji, stolicy Toskanii, w Europass Teacher Academy w ramach programu PowerSe „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”.

Celem kursu było podniesienie kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów oraz wykorzystywania programów i aplikacji podczas pracy z młodzieżą. W kursie uczestniczyli nauczyciele z różnych krajów europejskich, m.in. Portugalii, Węgier, Hiszpanii. Podczas kursu dyskutowano o systemach edukacyjnych i metodach na skuteczne nauczanie stosowanych w innych krajach.

W czerwcu rozpoczęły się kursy z programu POWERSE Mobilność Kadry w ramach projektu „Otwieramy drzwi przyszłości”. Dwóch nauczycieli z naszego liceum pani Emilia Kosnowska i pani Marzena Wiśniewska-Kleban wzięły udział w kursie „Fluency and English Language Development for Educational Staff”.

Celem projektu było podniesienie kwalifikacji językowych nauczycieli naszej szkoły. Kurs odbył się na Malcie w szkole językowej ETI. Zajęcia odbywały się w grupach międzynarodowych na różnym poziomie zaawansowania. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia umiejętności językowych, wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych państw oraz poznania sposobów funkcjonowania szkół w innych krajach.

W dniach 20-25 października 2019 roku Pani Bożena Sobkowiak – dyrektor szkoły oraz Pani Wioletta Syczewska – koordynator projektu uczestniczyli w pierwszym organizacyjnym spotkaniu (wizycie przygotowawczej) w ramach programu Erasmus+ Akcja KA2 w Oberschule Papenteich (Niemcy).  W trakcie warsztatów poruszono kwestie umiejętności interpersonalnych (między innymi komunikacja, samoocena, radzenie sobie z emocjami i stresem, empatia, krytyczne i kreatywne myślenie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, praca w zespole itp.).

Choć warsztaty były prowadzone w języku angielskim zaprezentowane metody można wykorzystać na wszelkiego rodzaju zajęciach i lekcjach z młodzieżą.

W ramach projektu w najbliższym czasie (rok 2020-2021) spotkania organizowane w krajach biorących udział w Erasmus+ będą dotyczyły zagadnień związanych z mediami w przyszłości, kwestiami zdrowia uczniów i nauczycieli, a także sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież oraz przygotowania jej do świadomych wyborów związanych z przyszłością zawodową. Szczególny nacisk będzie położony na zagadnienia prozdrowotne związane ze zdrowiem psychicznym i fizycznym oraz profilaktykom zachowań szkodliwych i ryzykownych.

Metody aktywizujące do wykorzystania na lekcjach w szkole w ramach realizacji projektu „Zdrowie i profilaktyka w nowoczesnej Europie”.

Projekt w latach 2017-2019

Tytuł projektu: „Zrównoważona  edukacja”


Projekt skierowany jest do I i II klas LO

Projekt realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w latach 2017-2019.

Kraje partnerskie: Niemcy (koordynator), Francja, Polska, Włochy, Rumunia, Portugalia.

Regulamin projektu ERASMUS+

Regulamin projektu Power

Oświadczenie o gotowości przyjęcia gościa

Formularz – zgody rodziców/prawnych opiekunów

Cele projektu: 

  • podnoszenie świadomości i wiedzy młodzieży w procesach zachodzących w świecie;
  • wspólne wypracowanie rozwiązań i postulatów dotyczących istotnych zagadnień lokalnych, wzrostu świadomości na temat polityki młodzieżowej oraz jej wpływu na jakość życia;
  • zrozumienie naszej roli w europejskiej i globalnej społeczności;
  • rozwijanie umiejętności licealistów w dziedzinie komputera i komunikacji w językach obcych.

***

Dotychczasowe działania uczestników ERASMUS+

Filmy tematyczne:

Prezentacje:

Dni 25-28 maja 2021 roku pozostaną na długo w naszej pamięci ze względu na spotkania online w ramach realizacji programu Erasmus+ „Zdrowie i profilaktyka w nowoczesnej Europie”. Spotkanie odbyło się z inicjatywy szkoły w Bukareszcie. Nasi uczniowie z klas: 1e (Zuzanna Strach, Gabriela Włodarska) i 1d (Mateusz Madej, Zofia Reich, Paulina Roman, Patryk Szczepankiewicz) oraz trzech nauczycieli (p. Wioletta Syczewska, p. Beata Ulman i  p. Marzena Wiśniewska- Kleban)  mieli możliwość zapoznania się z uczniami oraz nauczycielami szkół partnerskich oraz tego jak wygląda nauka w ich szkołach (Niemcy, Włochy, Rumunia, Francja i Portugalia).

Uczestnicy mobilności wirtualnej obejrzeli filmiki w jaki sposób ich rówieśnicy spędzają swój czas wolny.
Prace w grupach międzynarodowych przyczyniły się do bliższego zapoznania się młodzieży. Dostarczyło to nam wielu pozytywnych emocji. Przełamaliśmy barierę językową, a owocem naszej wspólnej pracy były prezentacje na temat europejskich parków rozrywki. W ostatnim dniu naszej przygody z Erasmusem przedstawiliśmy finalne projekty pracy grupowej. Świetną czterodniową zabawę uczciliśmy pysznym tortem. Nie możemy doczekać się naszych wspólnych spotkań offline. Cała nasza grupa jest bardzo zadowolona ze spotkania, gdyż podszlifowaliśmy swój angielski i poznaliśmy wielu ciekawych ludzi.

W dniach 19-25.05 2019 uczniowie oraz nauczyciele ZS nr 2 w Koszalinie wzięli udział w wymianie międzynarodowej programu Erasmus+ w niemieckim mieście Papenteich.

Sześcioro polskich uczniów Jakub Kłosowski, Krzysztof Chrzanowski, Marta Gulczyńska, Oliwia Bednarek, Oliwia Stasiuk oraz Wiktoria Szczerba wraz z nauczycielami: Piotrem Jesionowskim oraz Markiem Cieślińskim spędzili tydzień poznając specyfikę edukacji w Niemczech.

Uczniowie wzięli udział w projektach językowych oraz warsztatach, wspólnie z uczniami z Niemiec, Francji, Włoch, Portugalii i Rumunii. Motywem przewodnim wymiany była prezentacja oraz popularyzacja organizacji pozarządowych w poszczególnych krajach. Uczniowie zaprezentowali przygotowane przez siebie prezentacje oraz wywiady.

Oprócz sfery edukacyjnej wymiana oferowała liczne wycieczki oraz atrakcje (wycieczka w góry Haartz, zwiedzanie fabryki Volkswagena). We wszystkich przedsięwzięciach uczniowie brali udział ze swoimi rówieśnikami z innych krajów, natomiast wieczory i poranki – u niemieckich rodzin, które oferowały nocleg i wyżywienie.

Nasza szkoła uczestniczy w realizacji programu Erasmus + Akcja  KA2. Tytuł projektu: ”Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju”. W dniach 24- 30 marca braliśmy udział w kolejnej mobilności zagranicznej, tym razem w miejscowości Barcelos- Portugalia. Tematem przewodnim spotkania była „Równość płci”. Uczniowie Maciej Kozłowski, Paweł Kozak, Bożena Sobkowiak- dyrektor szkoły oraz Wioletta Syczewska – koordynator projektu mieli przyjemność reprezentować instytucję. W trakcie wyjazdu uczniowie mieszkali u rodzin portugalskich, poznając ich kulturę, tradycje i zwyczaje. Uczestnicy mogli poznać szkołę, system edukacji uczestnicząc w zajęciach swoich rówieśników.

Udział w grach integracyjnych oraz w grach na orientacje w terenie pomógł w budowaniu relacji w grupie rówieśniczej. Każda ze szkół przygotowała prezentacje multimedialne na temat: „Linii czasowej – ewolucja praw kobiet” oraz film: „Kobieta w przywództwie”. Młodzież z naszej szkoły zaprezentowała się wyjątkowo dobrze. Ich prezentacja została wysoko oceniona przez kolegów i koleżanki z krajów partnerskich (Niemcy, Włochy, Rumunia, Francja, Portugalia). Mieliśmy przyjemność współuczestniczyć w wykładzie i dyskusji na temat: „Równości płci, a także różnych formach przemocy”. Wykład odbył się w Porto i poprowadzony został przez pracownika Komisji ds. obywatelstwa i równouprawnienia płci. 

W dniach 11-18 listopada nasi uczniowie Paulina Berda i Agnieszka Gawrońska wraz z nauczycielkami Danutą Kwiatkowską, Izabelą Ciemińską oraz Emilią Kosnowską uczestniczą w wymianie we Włoszech w Vico del Gargano w ramach programu Erasmus +.
„… Zwiedziliśmy szkołę, wzięliśmy udział w zajęciach laboratoryjnych. Obejrzeliśmy przygotowaną przez młodzież tutejszej szkoły prezentację na temat charakterystyki regionu oraz zwiedziliśmy stare miasto zwane miastem miłości.️ Podczas pobytu we Włoszech mieliśmy okazję spacerować urokliwymi ścieżkami lasu Foresta Umbra wpisanego na listę UNESCO, który przypomina baśniowy bór braci Grimm. Na szczęście nie podzieliliśmy losu Jasia i Małgosi i spokojnie dotarliśmy do nadmorskiego miasta Vieste, gdzie mogliśmy zobaczyć tradycyjną metodę połowu ryb. Nie udało się nam złowić złotą rybkę, ale zwiedziliśmy urokliwą starówkę miasta położoną na klifie. Zwiedziliśmy także ekologiczną farmę, gdzie przyglądaliśmy się naturalnej produkcji mozzarelli. Spacerowaliśmy wraz z partnerami z Portugalii, Francji, Rumuni, Niemiec i Włoch po magicznych pomarańczowych sadach oraz gajach oliwnych. Mieliśmy okazję spróbować swoich sił w ręcznej produkcji włoskiego makaronu a także przyglądaliśmy się  produkcji oliwy z oliwek. Byliśmy miejscowości Lesina usytuowanej nad potężną laguną, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć różnorodne gatunki ptaków i spacerować kilometrowym molem w głąb laguny. W Naukowym Instytucie Morskim wysłuchaliśmy zagrożeń środowiska morskiego oraz podziwialiśmy morskie zwierzęta w oceanarium. Nasz pobyt jednak dobiegł końca. Tematem przewodnim ostatniego dnia były prezentacje przygotowane przez kraje partnerskie. Tematem projektu była różnorodność gatunków roślin wykorzystywanych w celach kulinarnych. Degustowaliśmy produkty typowe dla danego regionu a wieczorem zwiedziliśmy klimatyczne miasteczko Rodi. Było CUDOWNIE;)”

14 października 2018 roku uczennice Maja Włodyka i Franka Karbowiak pod opieką nauczycieli: pani Beaty Ulman i pani Urszuli Borucińskiej wyruszyły w tygodniową podróż do Bukaresztu w ramach programu Erasmus+. Wizyta w rumuńskiej szkole partnerskiej odbyła się pod hasłem: historia demokracji. Nasi rumuńscy partnerzy spisali się na medal. Przyjęli nas bardzo ciepło i zapewnili mnóstwo wrażeń. Mieliśmy okazję poznać ich szkołę i zasady jej funkcjonowania. Braliśmy udział w lekcjach naszych kolegów, u których mieszkaliśmy. Wykonaliśmy wspólnie zadania i zaprezentowaliśmy je na spotkaniu w szkole.

Mieliśmy też okazję codziennie zwiedzać Bukareszt i miejsca związane z historią Rumunii, np.: Cotroceni National Museum, Peles Castle, Pałac Parlamentu. Odbyliśmy też fantastyczną pieszą i atobusową wycieczkę ulicami stolicy. Wyjazd ten, związane z nim przeżycia i emocje oraz nawiązane znajomości z pewnością pozostaną na długo w naszej pamięci.

KOSZALIN…

Na sam dźwięk  tych słów pojawia się uśmiech na twarzy niejednego uczestnika projektu.

Ostatni tydzień maja był wyjątkowy dla nas wszystkich, a to dzięki wizycie szkół partnerskich uczestniczących w programie Erasmus+. Czas przemija, a 7 dni, które spędziliśmy razem były naprawdę wyjątkowe.

W niedzielę 27 maja odebraliśmy delegacje: z Niemiec, Włoch, Rumunii, Francji i Portugalii. W trakcie naszego spotkania towarzyszył nam strach, ale także dziwny niepokój. Jak to będzie wyglądało, czy znajdziemy wspólny język i czy będzie towarzyszyła temu bariera językowa. Po kilkunastu minutach pierwsze lody zostały przełamane.

Kolejny tydzień mieliśmy bardzo szczegółowo zaplanowany. 

W poniedziałek o godzinie 9.00 spotkaliśmy się w szkole i zostaliśmy oficjalnie powitani przez Panią dyrektor Bożenę Sobkowiak. Następnie podzieliliśmy się na 2 grupy, które zwiedzały budynek naszej szkoły. Młodzież i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych swoich kolegów. Zwieńczeniem całego dnia był wyjazd do Aquaparku i relaks.

We wtorek pojechaliśmy do Swołowa. To właśnie tu mogliśmy dowiedzieć się czegoś więcej na temat życia w wiejskiej zagrodzie 100 lat temu (wspólny obrządek, wyczesywanie konia, uruchamianie maszyn rolniczych). Jak wiele przyjemności dała nam przejażdżka wozem po wsi oraz wspólne ognisko, gotowanie tradycyjnej zupy i smażenie racuszków na kuchni kaflowej.

Środa to prezentacje uczniów na temat „zdrowego stylu życia”, film- wywiad z miejscowym sportowcem, a także praca w grupach międzynarodowych i tworzenie makiety- terenu przyjaznego ekologicznie i sportowo. Później pyszny posiłek w Gospodzie Jamneńskiej, a na sam koniec dnia wyjazd na plażę do Mielna. Nie ma to jak dobra zabawa i ruch na świeżym powietrzu.

Czwarty dzień wizyty uczestników projektu rozpoczęliśmy od spływu kajakowego Sianów-Maszkowo. Nie było łatwo, ale daliśmy sobie radę . A potem już tylko jazda konna, taniec „Belgijka” oraz gry i zabawy na świeżym powietrzu. Bo przecież temat przewodni naszego spotkania to sport.

W piątek pojechaliśmy do Ogrodów Hortulus i oficjalnie zakończyliśmy nasze spotkanie uroczystym pożegnaniem gości w auli naszej szkoły. Na scenie wystąpił Teatr „Na bosaka” w składzie tegorocznego absolwenta oraz uczniów naszej szkoły. Autorem przepięknego przedstawienia

„Projekt Magiczny Koszalin” oraz osobą, dzięki której mogliśmy je oglądać  jest Pani Marzena Ercolani. Śpiew grupy wokalnej „Na obcasach” pod przewodnictwem Pani Marty Strzeleckiej wprowadził nas w sentymentalny nastrój. Wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom serdecznie dziękujemy.

Sobota… nadszedł ten okropny dzień… POŻEGNANIE. Każdy z nas był smutny. Niektórzy z nas nawet się popłakali.

Mimo, że spędziliśmy ze sobą tylko kilka dni, żal było się rozstawać. Zaprzyjaźniliśmy się z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi. Nikt z nas nie wyobrażał sobie ich wyjazdu i tego, że ich nie będzie. Niestety, po długim wzruszającym pożegnaniu odjechali, a my wróciliśmy do domu. W końcu trzeba było wszystko odespać.

Tak na marginesie… 😉 wydaje mi się, że uczniowie nie spędzali wieczorów w domu.  Jestem prawie pewna, że pokazywali naszym zagranicznym gościom, na czym polega słynna polska gościnność. Chyba bardzo im się podobało. Wizyta dobiegła końca!!!!

Jednak nasze kontakty na pewno się nie skończą. W naszej pamięci na zawsze zapiszą się chwile spędzone ze wspaniałymi ludźmi, których dzięki programowi mogliśmy poznać.

W ramach programu Erasmus+ w dniach 8-14 kwietnia uczennice naszej szkoły Aleksandra Sierla i Aleksandra Ziembaczewska wraz z nauczycielkami A. Królikiewicz i M. Kret, brały udział w międzynarodowej wymianie młodzieży we Francji.

Uczestnicy projektu m.in obserwowali skutki zmian klimatycznych w Pirenejach, zwiedzali zabytki, miasteczko kosmiczne w Tuluzie, prehistoryczną jaskinię Gargas, brali udział w warsztatach i doświadczeniach na obecność CO2, prezentowali swoje filmy dotyczące zmian klimatycznych. Uczniowie i nauczyciele z 6 krajów Portugalii, Niemiec, Francji, Włoch, Rumunii i Polski nawiązywali przyjaźnie, wymieniali poglądy, dyskutowali i bawili się wspólnie.

Spotkaniem w Schwulper (Niemcy) 22-25 października rozpoczęto realizację projektu „Zrównoważona edukacja”.

W mobilności uczestniczyli: dyrektor szkoły Pani Bożena Sobkowiak i koordynator projektu: Wioletta Syczewska oraz inni dyrektorzy i koordynatorzy projektu z 5 europejskich krajów partnerskich: Niemcy, Polska, Francja, Portugalia, Rumunia.

Przydział zadań i terminy realizacji w poszczególnych krajach:

Francja 08-14/04/2018

Temat: Zmiany klimatyczne i zasoby naturalne.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Skutki  zmian klimatycznych”.

Zadanie 2

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Wizyta w zakładzie pracy, w którym anomalia klimatyczne sprowokowały zmiany w kierowaniu firmą ”.

Zadanie 3

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą zaangażowaną  w działalność na rzecz środowiska lokalnego”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

„Wpływ zmian klimatycznych  na tworzenie się lodowców w Pirenejach”.

Polska 27/05-02/06/2018

Temat: Sport i środowisko naturalne.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów: „Zdrowy styl życia”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym sportowcem/ drużyną sportową”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Sporty uprawiane na obszarach chronionych: wyzwanie i niebezpieczeństwo”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

Miniaturowy model (makieta) terenu przyjaznego ekologicznie oraz sportowo.

Włochy 11-17/11.2018

Temat: Życie i różnorodność gatunków.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów:

„Roślina charakterystyczna dla Polski i regionu (zdjęcia i informacje)”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym rolnikiem”.

Rumunia 14-20/10.2018

Temat: Demokracja w teorii i praktyce.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Historia demokracji w kraju”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z lokalnym politykiem”.

Zadanie 3 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zredagowanie listu do parlamentu Europejskiego, z propozycją zmian w obecnym prawie”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

Przygotowanie kampanii i wyborów do partii politycznej.

Portugalia 25-30/03/2019

Temat: Równouprawnienie kobiet i mężczyzn.

Zadanie 1

Wystawa w gablocie:

„Chronologiczna linia czasu- ewolucja praw kobiet w XX-XXI wieku”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Kobieta liderem w miejscowej polityce”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Prawa mężczyzn do opieki nad dzieckiem”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Tropy w  poszukiwaniu prawdy”.

Niemcy 27/05-01/06/2019

Temat: Jeden świat.

Zadanie 1

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Nieprawidłowości w handlu detalicznym oraz wykorzystywanie dzieci w procesie produkcji”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą z organizacji pozarządowej niosącej pomoc innym”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Współpraca z organizacją charytatywną”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zorganizowanie akcji pomocy dzieciom w Ugandzie”.

Kraje uczestniczące w projekcie i daty mobilności (wyjazdów w ramach projektu) uczniów i nauczycieli:

Marzec 2018 (Francja) – Zmiany w klimacie. Odnawialne źródła energii. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2018 (Polska) – Sport i natura. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Wrzesień 2018 (Włochy) – Różnorodność. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Listopad 2018 (Rumunia) – Demokracja. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Marzec 2019 (Portugalia) – Wszyscy jesteśmy równi. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2019 Niemcy (Koordynator projektu) – Międzynarodowe spotkanie projektowe. Spotkanie kończące projekt. (4 uczniów i 2 nauczycieli)

Uczniowie uczestniczący w projekcie mają pokryte wszystkie koszty związane z mobilnością (wyjazdem): (ubezpieczenie, podróż, zakwaterowanie, wycieczki w ramach wyjazdu).

Uczniowie wyjeżdżający zakwaterowani są u rodzin goszczących.

Uczniowie, którzy zadeklarują swój wyjazd zobowiązani są do przyjęcia kolegi lub koleżanki w Polsce.

W dniach 15.01.2018 – 26.01. 2018 czwórka nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w szkoleniu językowym w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus+ Power.

W szkole The Lake School of English szkolił się pan Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski, a w szkole Regent Oxford były panie Wioletta Syczewska i Natalia Matusik.

Nauczyciele od poniedziałku do piątku uczestniczyli w zajęciach językowych i metodycznych, a w weekendy zwiedzali Oxford i okolice, w tym miejsce narodzin Szekspira- Stradford-upon-Avon. Oxford to malownicza miejscowość pełna zabytków i muzeów, miejsce gdzie kręcono wiele scen Harrego Pottera oraz rodzinne miasto J.R.R. Tolkiena, C.S. Lewisa i Lewisa Carolla. Był to czas indywidualnego rozwoju dla naszych nauczycieli, ale również możliwość nawiązania międzynarodowych przyjaźni.

Wakacje to czas odpoczynku, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jednak kilku nauczycieli naszej szkoły część swojego urlopu spędziło pracowicie i przeznaczyło go na doskonalenie zawodowe i  rozwijanie  własnych kompetencji językowych uczestnicząc  w kursach języka angielskiego. Szkolenia odbyły się w ramach programu Unii Europejskiej POWER (projekt „ Mobility of school education Staff”). Nasi nauczyciele uczyli się w szkole językowej Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Byli to zarówno nauczyciele języka angielskiego, jak i przedmiotów przyrodniczych, informatyki i wychowania fizycznego. W terminie 2.07.- 13.07.2018 w kursie brały udział następujące panie: Bożena Sobkowiak- dyrektor szkoły,  Wioletta Kordylas, Monika Kołodziejek i  Katarzyna Klasicka, a w terminie 9.07.- 20.07.2018 panie Wioletta Syczewska i Aleksandra Królikiewicz oraz panowie Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski.  

W trakcie kursu nauczyciele rozwijali umiejętności językowe m.in. płynność mówienia  poprzez konwersację w języku angielskim podczas zajęć edukacyjnych, udział w dyskusjach, możliwość wyrażania  własnych opinii , a także poprzez szerokie wykorzystanie stron internetowych. Wszelkie działania podczas zajęć były oparte na pracy w parach i większych grupach, co ułatwiało wymianę doświadczeń między uczestnikami kursu pochodzącymi z różnych krajów europejskich i zmuszało do komunikowania się w języku angielskim.  Podczas szkolenia nauczyciele poznali także metodę kształcenia CLIL (Content and Language Integrated Learning) i byli zachęcani do jej wykorzystywania w pracy z uczniami na różnych przedmiotach. Metoda ta polega na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo- językowym opartym na jednoczesnym przekazywaniu treści z danego przedmiotu i języka obcego. Podczas szkolenia nauczyciele poszerzali zasób słownictwa z danej dziedziny, ćwiczyli umiejętności posługiwania się technologią informacyjną i korzystania z różnych programów, pisali scenariusze lekcji, tworzyli interaktywne ćwiczenia online. Działania te miały na celu przygotowanie uczestników kursu do prowadzenia zajęć  z poszczególnych przedmiotów z wykorzystaniem metody CLIL .

Doskonalenie zawodowe naszych nauczycieli, zarówno w zakresie rozwijania umiejętności językowych jak również wykorzystywania metody CLIL, niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły.

Chociaż głównym celem pobytu naszej kadry pedagogicznej na Malcie była nauka i doskonalenie zawodowe, nauczyciele znaleźli także trochę czasu na poznanie historii, kultury i przyrody tego małego, ale pięknego, śródziemnomorskiego kraju. Zwiedzili m.in. stolicę Malty- Vallettę- miasto posiadające 320 zabytków i wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, urokliwe miasteczko Mdinę, którego początki sięgają czasów starożytnych, wyspę Gozo z piękną plażą Ramla Bay,  Blue Grotto – system korytarzy i jaskiń położonych tuż nad taflą morza i wiele innych ciekawych miejsc.

 
Skip to content