V Liceum Ogólnokształcące w Koszalinie

„Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”

Dnia 30 listopada br. koordynatorzy programów unijnych w naszym liceum, Panie: Wioletta Syczewska i Beata Ulman, uczestniczyły w konferencji online  pod hasłem: “Edukacja obywatelska z eTwinning”.
Sesja plenarna poświęcona była tematowi: “Szkolnych Grup Praw Człowieka” .
To kolejne wydarzenie promujące zaangażowanie naszej szkoły w ważne inicjatywy edukacyjne i obywatelskie!

Akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna

Typ akcji: Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej

Numer projektu: 2022-1-PL01-KA122-SCH-000076481

Nazwa projektu: Wokół ekologia, wewnątrz harmonia

Data rozpoczęcia projektu: 31/12/2022

Koniec projektu: 30/06/2024

Czas trwania projektu 18 miesięcy

Kwota dofinansowania: 40187€

Główny cel projektu: odbudowanie dobrostanu nauczycieli i uczniów, wzmocnienie zaangażowania w nauczanie i uczenie się, a także zapobieganie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Wspieranie postaw prozdrowotnych, poszerzenie spektrum metod wychowawczych umożliwiających skuteczniejszą pomoc młodzieży w radzeniu sobie z zagrożeniami cywilizacyjnymi, presją rówieśniczą czy wyrażaniem własnych emocji. Poszerzenie działań proekologicznych związanych z zagrożeniami jakie niosą ze sobą zmiany klimatyczne. Zwiększenie kompetencji językowych nauczycieli oraz  wzmocnienie międzynarodowego wizerunku szkoły i dalsze poszerzanie współpracy międzynarodowej na poziomie,  zarówno kadry jak i uczniów.

Odbyte kursy i szkolenia w ramach projektu:

„Happy Schools: Positive Education for Well-Being and LifeSkills Development”– Barcelona (Hiszpania), Aleksandra Nowe

 „Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future. Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature” -Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Wioletta Kordylas

„Design the Positive: Positive thinking, Positive Communication and Positive School Space. Yoga and Meditation for Educators: be Great Teacher, be your Best Self”– Curaçao (Curaçao), Bożena Sobkowiak

„Design the Positive: Positive thinking, Positive Communication and Positive School Space. Yoga and Meditation for Educators: be Great Teacher, be your Best Self”– Curaçao (Curaçao), Katarzyna Klasicka

„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”– Dublin (Irlandia), Wioletta Syczewska

„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”- Dublin (Irlandia), Małgorzata Zajkowska

„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”– Dublin (Irlandia), Aleksandra Królikiewicz

„The Finnish Education Model. The Finnish Approach to Pupil’s Wellbeing”– Helsinki (Finlandia), Beata Ulman

„Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future.Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature” -Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Monika Kołodziejek

„Embracing diversity, preventing bullying and violence. Managing a diverse classroom: facing upcoming challenges”– Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania),  Urszula Borucińska

„Embracing diversity, preventing bullying and violence. Managing a diverse classroom: facing upcoming challenges”– Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania),  Izabela Ciemińska

„English Language Development for Teachers and Staff working in Education – Level B1/B2”– Valletta (Malta), Marek Cieśliński

„English Language Development for Teachers and Staff working in Education- Level B1/B2”– Valletta (Malta) ,Magdalena Kret

”Semi Intensive English”– Dublin (Irlandia), Marzena Wiśniewska-Kleban

”Semi Intensive English”– Dublin (Irlandia), Emilia Kosnowska

Spotkanie z Native Speakerem w ramach projektu „Wokół ekologia, wewnątrz harmonia”

W dniach 8-12 kwietnia nasze liceum gościło trzy nauczycielki z Budapesztu, które w ramach programu Erasmus+ odbywały tzw. job shadowing.
Program wizyty obejmował obserwacje zajęć, mające na celu porównanie systemów edukacji w Polsce i na Węgrzech, zapoznanie się z terenem szkoły i samym obiektem.
Paniom towarzyszyły uczennice klasy 3F (Aleksandra Morawska, Julia Olejarz oraz Zuzanna Zasztowt).
Fundusz Erasmus+ umożliwił również zorganizowanie warsztatów na temat dobrostanu nauczycieli, które poprowadził w języku angielskim Andy Dixon – nauczyciel pochodzący z Wielkiej Brytanii.
Z niecierpliwością oczekujemy nowego roku szkolnego i dalszego rozwoju współpracy ze szkołą w Budapeszcie

Wyjazdy nauczycieli w ramach projektu „Wokół ekologia, wewnątrz harmonia”

Nauczyciele naszej szkoły, w czasie wakacji postanowili szkolić się w ramach programu Erasmus + „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”.

Nauczyciele  uczestniczyli w kursach:

  1. Pani Urszula Borucińska i Izabela Ciemińska – „English Language Programme” w dniach 27.06-08.07 w Edynburgu.
  2. Pan Adrian Budnik i Pan Marek Cieśliński- „English Language Course” w dniach 27.06-08.07 w Dublinie.
  3. Pani Bożena Sobkowiak – „Enhanced English Skills” w dniach 02-08 lipca w Edynburgu.

Kursy miały na celu podniesienie kompetencji językowych, jak i pomagały w rozwijaniu kompetencji obywatelskich.

  1. Pani Wioletta Syczewska – „Attended a one-week Erasmus+ Teacher Training”.

Kurs dotyczył metodyki nauczania języka angielskiego (ćwiczenia i strony internetowe do wykorzystania w czasie lekcji), umiejętności czytania i pisania, mówienia, słuchania, wymowy oraz oceny znajomości języka. Podczas kursów dyskutowano o systemach edukacyjnych i metodach nauczania.

Poznawano kulturę, tradycję i historię krajów, w których odbywały się mobilności.

Tym razem przyjemne z pożytecznym połączyła nauczycielka języka angielskiego, pani Beata Ulman, która w terminie 18-29 lipca 2022 wzięła udział w szkoleniu pt. „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” oraz „A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers, prowadzonym przez Academy of Creativity w Barcelonie.

Kurs pozwolił na dyskusję, wymianę doświadczeń i rozwinięcie kompetencji pedagogicznych w gronie nauczycieli z innych europejskich krajów.

W dniach 02-13 sierpnia 2021 roku trzy nauczycielki naszej szkoły (p. Magdalena Kret, p. Aleksandra Królikiewicz i p. Wioletta Syczewska) brały udział w zorganizowanych kursach zagranicznych: „Fluency and English Language Development for Educators”, „Methodology Revisited, Revitalised and Re- Energised Language Teaching Methodology in Practice Today”, „Motiver pour agir, Francais pour Professeurs”. Dwa z nich odbyły się w szkole językowej ETI w St. Julian’s (Malta) oraz jeden w L’Institute Europeen de Francais (Francja). Szkolenia realizowane są w ramach programu POWERSE Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej, tytuł projektu: „Otwieramy Drzwi Przyszłości”.

Na zajęciach nauczyciele wymieniali się doświadczeniami z zakresu metodyki nauczania języka francuskiego i angielskiego, pogłębiali znajomość języków obcych, a także umiejętności wykorzystywania stron internetowych oraz aplikacji przydatnych podczas pracy z młodzieżą.

„How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”

W dniach 12-23 lipca 2021 dwie nauczycielki naszego liceum – pani dyrektor Bożena Sobkowiak i pani Katarzyna Klasicka, wzięły udział w kursie „How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”.

Kurs odbył się we Florencji, stolicy Toskanii, w Europass Teacher Academy w ramach programu PowerSe „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”.

Celem kursu było podniesienie kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów oraz wykorzystywania programów i aplikacji podczas pracy z młodzieżą. W kursie uczestniczyli nauczyciele z różnych krajów europejskich, m.in. Portugalii, Węgier, Hiszpanii. Podczas kursu dyskutowano o systemach edukacyjnych i metodach na skuteczne nauczanie stosowanych w innych krajach.

W czerwcu rozpoczęły się kursy z programu POWERSE Mobilność Kadry w ramach projektu „Otwieramy drzwi przyszłości”. Dwóch nauczycieli z naszego liceum pani Emilia Kosnowska i pani Marzena Wiśniewska-Kleban wzięły udział w kursie „Fluency and English Language Development for Educational Staff”.

Celem projektu było podniesienie kwalifikacji językowych nauczycieli naszej szkoły. Kurs odbył się na Malcie w szkole językowej ETI. Zajęcia odbywały się w grupach międzynarodowych na różnym poziomie zaawansowania. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia umiejętności językowych, wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych państw oraz poznania sposobów funkcjonowania szkół w innych krajach.

Wyjazdy nauczycieli w ramach projektu „Zrównoważona edukacja”

Spotkaniem w Schwulper (Niemcy) 22-25 października rozpoczęto realizację projektu „Zrównoważona edukacja”.

W mobilności uczestniczyli: dyrektor szkoły Pani Bożena Sobkowiak i koordynator projektu: Wioletta Syczewska oraz inni dyrektorzy i koordynatorzy projektu z 5 europejskich krajów partnerskich: Niemcy, Polska, Francja, Portugalia, Rumunia.

Przydział zadań i terminy realizacji w poszczególnych krajach:

Francja 08-14/04/2018

Temat: Zmiany klimatyczne i zasoby naturalne.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Skutki  zmian klimatycznych”.

Zadanie 2

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Wizyta w zakładzie pracy, w którym anomalia klimatyczne sprowokowały zmiany w kierowaniu firmą ”.

Zadanie 3

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą zaangażowaną  w działalność na rzecz środowiska lokalnego”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

„Wpływ zmian klimatycznych  na tworzenie się lodowców w Pirenejach”.

Polska 27/05-02/06/2018

Temat: Sport i środowisko naturalne.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów: „Zdrowy styl życia”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym sportowcem/ drużyną sportową”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Sporty uprawiane na obszarach chronionych: wyzwanie i niebezpieczeństwo”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

Miniaturowy model (makieta) terenu przyjaznego ekologicznie oraz sportowo.

Włochy 11-17/11.2018

Temat: Życie i różnorodność gatunków.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów:

„Roślina charakterystyczna dla Polski i regionu (zdjęcia i informacje)”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym rolnikiem”.

Rumunia 14-20/10.2018

Temat: Demokracja w teorii i praktyce.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Historia demokracji w kraju”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z lokalnym politykiem”.

Zadanie 3 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zredagowanie listu do parlamentu Europejskiego, z propozycją zmian w obecnym prawie”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

Przygotowanie kampanii i wyborów do partii politycznej.

Portugalia 25-30/03/2019

Temat: Równouprawnienie kobiet i mężczyzn.

Zadanie 1

Wystawa w gablocie:

„Chronologiczna linia czasu- ewolucja praw kobiet w XX-XXI wieku”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Kobieta liderem w miejscowej polityce”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Prawa mężczyzn do opieki nad dzieckiem”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Tropy w  poszukiwaniu prawdy”.

Niemcy 27/05-01/06/2019

Temat: Jeden świat.

Zadanie 1

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Nieprawidłowości w handlu detalicznym oraz wykorzystywanie dzieci w procesie produkcji”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą z organizacji pozarządowej niosącej pomoc innym”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Współpraca z organizacją charytatywną”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zorganizowanie akcji pomocy dzieciom w Ugandzie”.

Kraje uczestniczące w projekcie i daty mobilności (wyjazdów w ramach projektu) uczniów i nauczycieli:

Marzec 2018 (Francja) – Zmiany w klimacie. Odnawialne źródła energii. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2018 (Polska) – Sport i natura. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Wrzesień 2018 (Włochy) – Różnorodność. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Listopad 2018 (Rumunia) – Demokracja. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Marzec 2019 (Portugalia) – Wszyscy jesteśmy równi. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2019 Niemcy (Koordynator projektu) – Międzynarodowe spotkanie projektowe. Spotkanie kończące projekt. (4 uczniów i 2 nauczycieli)

Uczniowie uczestniczący w projekcie mają pokryte wszystkie koszty związane z mobilnością (wyjazdem): (ubezpieczenie, podróż, zakwaterowanie, wycieczki w ramach wyjazdu).

Uczniowie wyjeżdżający zakwaterowani są u rodzin goszczących.

Uczniowie, którzy zadeklarują swój wyjazd zobowiązani są do przyjęcia kolegi lub koleżanki w Polsce.

W dniach 15.01.2018 – 26.01. 2018 czwórka nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w szkoleniu językowym w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus+ Power.

W szkole The Lake School of English szkolił się pan Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski, a w szkole Regent Oxford były panie Wioletta Syczewska i Natalia Matusik.

Nauczyciele od poniedziałku do piątku uczestniczyli w zajęciach językowych i metodycznych, a w weekendy zwiedzali Oxford i okolice, w tym miejsce narodzin Szekspira- Stradford-upon-Avon. Oxford to malownicza miejscowość pełna zabytków i muzeów, miejsce gdzie kręcono wiele scen Harrego Pottera oraz rodzinne miasto J.R.R. Tolkiena, C.S. Lewisa i Lewisa Carolla. Był to czas indywidualnego rozwoju dla naszych nauczycieli, ale również możliwość nawiązania międzynarodowych przyjaźni.

Wakacje to czas odpoczynku, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jednak kilku nauczycieli naszej szkoły część swojego urlopu spędziło pracowicie i przeznaczyło go na doskonalenie zawodowe i  rozwijanie  własnych kompetencji językowych uczestnicząc  w kursach języka angielskiego. Szkolenia odbyły się w ramach programu Unii Europejskiej POWER (projekt „ Mobility of school education Staff”). Nasi nauczyciele uczyli się w szkole językowej Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Byli to zarówno nauczyciele języka angielskiego, jak i przedmiotów przyrodniczych, informatyki i wychowania fizycznego. W terminie 2.07.- 13.07.2018 w kursie brały udział następujące panie: Bożena Sobkowiak- dyrektor szkoły,  Wioletta Kordylas, Monika Kołodziejek i  Katarzyna Klasicka, a w terminie 9.07.- 20.07.2018 panie Wioletta Syczewska i Aleksandra Królikiewicz oraz panowie Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski.  

W trakcie kursu nauczyciele rozwijali umiejętności językowe m.in. płynność mówienia  poprzez konwersację w języku angielskim podczas zajęć edukacyjnych, udział w dyskusjach, możliwość wyrażania  własnych opinii , a także poprzez szerokie wykorzystanie stron internetowych. Wszelkie działania podczas zajęć były oparte na pracy w parach i większych grupach, co ułatwiało wymianę doświadczeń między uczestnikami kursu pochodzącymi z różnych krajów europejskich i zmuszało do komunikowania się w języku angielskim.  Podczas szkolenia nauczyciele poznali także metodę kształcenia CLIL (Content and Language Integrated Learning) i byli zachęcani do jej wykorzystywania w pracy z uczniami na różnych przedmiotach. Metoda ta polega na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo- językowym opartym na jednoczesnym przekazywaniu treści z danego przedmiotu i języka obcego. Podczas szkolenia nauczyciele poszerzali zasób słownictwa z danej dziedziny, ćwiczyli umiejętności posługiwania się technologią informacyjną i korzystania z różnych programów, pisali scenariusze lekcji, tworzyli interaktywne ćwiczenia online. Działania te miały na celu przygotowanie uczestników kursu do prowadzenia zajęć  z poszczególnych przedmiotów z wykorzystaniem metody CLIL .

Doskonalenie zawodowe naszych nauczycieli, zarówno w zakresie rozwijania umiejętności językowych jak również wykorzystywania metody CLIL, niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły.

Chociaż głównym celem pobytu naszej kadry pedagogicznej na Malcie była nauka i doskonalenie zawodowe, nauczyciele znaleźli także trochę czasu na poznanie historii, kultury i przyrody tego małego, ale pięknego, śródziemnomorskiego kraju. Zwiedzili m.in. stolicę Malty- Vallettę- miasto posiadające 320 zabytków i wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, urokliwe miasteczko Mdinę, którego początki sięgają czasów starożytnych, wyspę Gozo z piękną plażą Ramla Bay,  Blue Grotto – system korytarzy i jaskiń położonych tuż nad taflą morza i wiele innych ciekawych miejsc.

Dnia 30 listopada br. koordynatorzy programów unijnych w naszym liceum, Panie: Wioletta Syczewska i Beata Ulman, uczestniczyły w konferencji online  pod hasłem: “Edukacja obywatelska z eTwinning”.
Sesja plenarna poświęcona była tematowi: “Szkolnych Grup Praw Człowieka” .
To kolejne wydarzenie promujące zaangażowanie naszej szkoły w ważne inicjatywy edukacyjne i obywatelskie!
Przejdź do treści