
Akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna
Typ akcji: Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej
Numer projektu: 2022-1-PL01-KA122-SCH-000076481
Nazwa projektu: Wokół ekologia, wewnątrz harmonia
Data rozpoczęcia projektu: 31/12/2022
Koniec projektu: 30/06/2024
Czas trwania projektu 18 miesięcy
Kwota dofinansowania: 40187€
Główny cel projektu: odbudowanie dobrostanu nauczycieli i uczniów, wzmocnienie zaangażowania w nauczanie i uczenie się, a także zapobieganie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Wspieranie postaw prozdrowotnych, poszerzenie spektrum metod wychowawczych umożliwiających skuteczniejszą pomoc młodzieży w radzeniu sobie z zagrożeniami cywilizacyjnymi, presją rówieśniczą czy wyrażaniem własnych emocji. Poszerzenie działań proekologicznych związanych z zagrożeniami jakie niosą ze sobą zmiany klimatyczne. Zwiększenie kompetencji językowych nauczycieli oraz wzmocnienie międzynarodowego wizerunku szkoły i dalsze poszerzanie współpracy międzynarodowej na poziomie, zarówno kadry jak i uczniów.
Odbyte kursy i szkolenia w ramach projektu:
„Happy Schools: Positive Education for Well-Being and LifeSkills Development”– Barcelona (Hiszpania), Aleksandra Nowe
„Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future. Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature” -Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Wioletta Kordylas
„Design the Positive: Positive thinking, Positive Communication and Positive School Space. Yoga and Meditation for Educators: be Great Teacher, be your Best Self”– Curaçao (Curaçao), Bożena Sobkowiak
„Design the Positive: Positive thinking, Positive Communication and Positive School Space. Yoga and Meditation for Educators: be Great Teacher, be your Best Self”– Curaçao (Curaçao), Katarzyna Klasicka
„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”– Dublin (Irlandia), Wioletta Syczewska
„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”- Dublin (Irlandia), Małgorzata Zajkowska
„Yoga and Meditation for Educators: be a Great Teacher, be your Best Self”– Dublin (Irlandia), Aleksandra Królikiewicz
„The Finnish Education Model. The Finnish Approach to Pupil’s Wellbeing”– Helsinki (Finlandia), Beata Ulman
„Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future.Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature” -Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Monika Kołodziejek
„Embracing diversity, preventing bullying and violence. Managing a diverse classroom: facing upcoming challenges”– Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Urszula Borucińska
„Embracing diversity, preventing bullying and violence. Managing a diverse classroom: facing upcoming challenges”– Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania), Izabela Ciemińska
„English Language Development for Teachers and Staff working in Education – Level B1/B2”– Valletta (Malta), Marek Cieśliński
„English Language Development for Teachers and Staff working in Education- Level B1/B2”– Valletta (Malta) ,Magdalena Kret
”Semi Intensive English”– Dublin (Irlandia), Marzena Wiśniewska-Kleban
”Semi Intensive English”– Dublin (Irlandia), Emilia Kosnowska
Spotkanie z Native Speakerem w ramach projektu „Wokół ekologia, wewnątrz harmonia”
Wyjazdy nauczycieli w ramach projektu „Wokół ekologia, wewnątrz harmonia”
Nauczyciele naszej szkoły, w czasie wakacji postanowili szkolić się w ramach programu Erasmus + „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”.
Nauczyciele uczestniczyli w kursach:
- Pani Urszula Borucińska i Izabela Ciemińska – „English Language Programme” w dniach 27.06-08.07 w Edynburgu.
- Pan Adrian Budnik i Pan Marek Cieśliński- „English Language Course” w dniach 27.06-08.07 w Dublinie.
- Pani Bożena Sobkowiak – „Enhanced English Skills” w dniach 02-08 lipca w Edynburgu.
Kursy miały na celu podniesienie kompetencji językowych, jak i pomagały w rozwijaniu kompetencji obywatelskich.
- Pani Wioletta Syczewska – „Attended a one-week Erasmus+ Teacher Training”.
Kurs dotyczył metodyki nauczania języka angielskiego (ćwiczenia i strony internetowe do wykorzystania w czasie lekcji), umiejętności czytania i pisania, mówienia, słuchania, wymowy oraz oceny znajomości języka. Podczas kursów dyskutowano o systemach edukacyjnych i metodach nauczania.
Poznawano kulturę, tradycję i historię krajów, w których odbywały się mobilności.

Tym razem przyjemne z pożytecznym połączyła nauczycielka języka angielskiego, pani Beata Ulman, która w terminie 18-29 lipca 2022 wzięła udział w szkoleniu pt. „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” oraz „A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers, prowadzonym przez Academy of Creativity w Barcelonie.
Kurs pozwolił na dyskusję, wymianę doświadczeń i rozwinięcie kompetencji pedagogicznych w gronie nauczycieli z innych europejskich krajów.

W dniach 02-13 sierpnia 2021 roku trzy nauczycielki naszej szkoły (p. Magdalena Kret, p. Aleksandra Królikiewicz i p. Wioletta Syczewska) brały udział w zorganizowanych kursach zagranicznych: „Fluency and English Language Development for Educators”, „Methodology Revisited, Revitalised and Re- Energised Language Teaching Methodology in Practice Today”, „Motiver pour agir, Francais pour Professeurs”. Dwa z nich odbyły się w szkole językowej ETI w St. Julian’s (Malta) oraz jeden w L’Institute Europeen de Francais (Francja). Szkolenia realizowane są w ramach programu POWERSE Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej, tytuł projektu: „Otwieramy Drzwi Przyszłości”.
Na zajęciach nauczyciele wymieniali się doświadczeniami z zakresu metodyki nauczania języka francuskiego i angielskiego, pogłębiali znajomość języków obcych, a także umiejętności wykorzystywania stron internetowych oraz aplikacji przydatnych podczas pracy z młodzieżą.

„How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”
W dniach 12-23 lipca 2021 dwie nauczycielki naszego liceum – pani dyrektor Bożena Sobkowiak i pani Katarzyna Klasicka, wzięły udział w kursie „How to Use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom”.
Kurs odbył się we Florencji, stolicy Toskanii, w Europass Teacher Academy w ramach programu PowerSe „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”.
Celem kursu było podniesienie kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów oraz wykorzystywania programów i aplikacji podczas pracy z młodzieżą. W kursie uczestniczyli nauczyciele z różnych krajów europejskich, m.in. Portugalii, Węgier, Hiszpanii. Podczas kursu dyskutowano o systemach edukacyjnych i metodach na skuteczne nauczanie stosowanych w innych krajach.

W czerwcu rozpoczęły się kursy z programu POWERSE Mobilność Kadry w ramach projektu „Otwieramy drzwi przyszłości”. Dwóch nauczycieli z naszego liceum pani Emilia Kosnowska i pani Marzena Wiśniewska-Kleban wzięły udział w kursie „Fluency and English Language Development for Educational Staff”.
Celem projektu było podniesienie kwalifikacji językowych nauczycieli naszej szkoły. Kurs odbył się na Malcie w szkole językowej ETI. Zajęcia odbywały się w grupach międzynarodowych na różnym poziomie zaawansowania. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia umiejętności językowych, wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych państw oraz poznania sposobów funkcjonowania szkół w innych krajach.
Wyjazdy nauczycieli w ramach projektu „Zrównoważona edukacja”
Spotkaniem w Schwulper (Niemcy) 22-25 października rozpoczęto realizację projektu „Zrównoważona edukacja”.
W mobilności uczestniczyli: dyrektor szkoły Pani Bożena Sobkowiak i koordynator projektu: Wioletta Syczewska oraz inni dyrektorzy i koordynatorzy projektu z 5 europejskich krajów partnerskich: Niemcy, Polska, Francja, Portugalia, Rumunia.
Przydział zadań i terminy realizacji w poszczególnych krajach:
Francja 08-14/04/2018
Temat: Zmiany klimatyczne i zasoby naturalne.
Zadanie 1
Pokaz slajdów: „Skutki zmian klimatycznych”.
Zadanie 2
Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:
„Wizyta w zakładzie pracy, w którym anomalia klimatyczne sprowokowały zmiany w kierowaniu firmą ”.
Zadanie 3
Film (napisy w języku angielskim):
„Wywiad z osobą zaangażowaną w działalność na rzecz środowiska lokalnego”.
Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)
„Wpływ zmian klimatycznych na tworzenie się lodowców w Pirenejach”.
Polska 27/05-02/06/2018
Temat: Sport i środowisko naturalne.
Zadanie 1
Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów: „Zdrowy styl życia”.
Zadanie 2
Film (napisy w języku angielskim):
„Wywiad z miejscowym sportowcem/ drużyną sportową”.
Zadanie 3
Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:
„Sporty uprawiane na obszarach chronionych: wyzwanie i niebezpieczeństwo”.
Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)
Miniaturowy model (makieta) terenu przyjaznego ekologicznie oraz sportowo.
Włochy 11-17/11.2018
Temat: Życie i różnorodność gatunków.
Zadanie 1
Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów:
„Roślina charakterystyczna dla Polski i regionu (zdjęcia i informacje)”.
Zadanie 2
Film (napisy w języku angielskim):
„Wywiad z miejscowym rolnikiem”.
Rumunia 14-20/10.2018
Temat: Demokracja w teorii i praktyce.
Zadanie 1
Pokaz slajdów: „Historia demokracji w kraju”.
Zadanie 2
Film (napisy w języku angielskim):
„Wywiad z lokalnym politykiem”.
Zadanie 3 ( do wykonania w trakcie mobilności)
„Zredagowanie listu do parlamentu Europejskiego, z propozycją zmian w obecnym prawie”.
Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)
Przygotowanie kampanii i wyborów do partii politycznej.
Portugalia 25-30/03/2019
Temat: Równouprawnienie kobiet i mężczyzn.
Zadanie 1
Wystawa w gablocie:
„Chronologiczna linia czasu- ewolucja praw kobiet w XX-XXI wieku”.
Zadanie 2
Film (napisy w języku angielskim):
„Kobieta liderem w miejscowej polityce”.
Zadanie 3
Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:
„Prawa mężczyzn do opieki nad dzieckiem”.
Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)
„Tropy w poszukiwaniu prawdy”.
Niemcy 27/05-01/06/2019
Temat: Jeden świat.
Zadanie 1
Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:
„Nieprawidłowości w handlu detalicznym oraz wykorzystywanie dzieci w procesie produkcji”.
Zadanie 2
Film (napisy w języku angielskim):
„Wywiad z osobą z organizacji pozarządowej niosącej pomoc innym”.
Zadanie 3
Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:
„Współpraca z organizacją charytatywną”.
Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)
„Zorganizowanie akcji pomocy dzieciom w Ugandzie”.
Kraje uczestniczące w projekcie i daty mobilności (wyjazdów w ramach projektu) uczniów i nauczycieli:
Marzec 2018 (Francja) – Zmiany w klimacie. Odnawialne źródła energii. (2 uczniów i 2 nauczycieli)
Maj 2018 (Polska) – Sport i natura. (2 uczniów i 2 nauczycieli)
Wrzesień 2018 (Włochy) – Różnorodność. (2 uczniów i 2 nauczycieli)
Listopad 2018 (Rumunia) – Demokracja. (2 uczniów i 2 nauczycieli)
Marzec 2019 (Portugalia) – Wszyscy jesteśmy równi. (2 uczniów i 2 nauczycieli)
Maj 2019 Niemcy (Koordynator projektu) – Międzynarodowe spotkanie projektowe. Spotkanie kończące projekt. (4 uczniów i 2 nauczycieli)
Uczniowie uczestniczący w projekcie mają pokryte wszystkie koszty związane z mobilnością (wyjazdem): (ubezpieczenie, podróż, zakwaterowanie, wycieczki w ramach wyjazdu).
Uczniowie wyjeżdżający zakwaterowani są u rodzin goszczących.
Uczniowie, którzy zadeklarują swój wyjazd zobowiązani są do przyjęcia kolegi lub koleżanki w Polsce.
W dniach 15.01.2018 – 26.01. 2018 czwórka nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w szkoleniu językowym w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus+ Power.
W szkole The Lake School of English szkolił się pan Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski, a w szkole Regent Oxford były panie Wioletta Syczewska i Natalia Matusik.
Nauczyciele od poniedziałku do piątku uczestniczyli w zajęciach językowych i metodycznych, a w weekendy zwiedzali Oxford i okolice, w tym miejsce narodzin Szekspira- Stradford-upon-Avon. Oxford to malownicza miejscowość pełna zabytków i muzeów, miejsce gdzie kręcono wiele scen Harrego Pottera oraz rodzinne miasto J.R.R. Tolkiena, C.S. Lewisa i Lewisa Carolla. Był to czas indywidualnego rozwoju dla naszych nauczycieli, ale również możliwość nawiązania międzynarodowych przyjaźni.
Wakacje to czas odpoczynku, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jednak kilku nauczycieli naszej szkoły część swojego urlopu spędziło pracowicie i przeznaczyło go na doskonalenie zawodowe i rozwijanie własnych kompetencji językowych uczestnicząc w kursach języka angielskiego. Szkolenia odbyły się w ramach programu Unii Europejskiej POWER (projekt „ Mobility of school education Staff”). Nasi nauczyciele uczyli się w szkole językowej Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Byli to zarówno nauczyciele języka angielskiego, jak i przedmiotów przyrodniczych, informatyki i wychowania fizycznego. W terminie 2.07.- 13.07.2018 w kursie brały udział następujące panie: Bożena Sobkowiak- dyrektor szkoły, Wioletta Kordylas, Monika Kołodziejek i Katarzyna Klasicka, a w terminie 9.07.- 20.07.2018 panie Wioletta Syczewska i Aleksandra Królikiewicz oraz panowie Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski.
W trakcie kursu nauczyciele rozwijali umiejętności językowe m.in. płynność mówienia poprzez konwersację w języku angielskim podczas zajęć edukacyjnych, udział w dyskusjach, możliwość wyrażania własnych opinii , a także poprzez szerokie wykorzystanie stron internetowych. Wszelkie działania podczas zajęć były oparte na pracy w parach i większych grupach, co ułatwiało wymianę doświadczeń między uczestnikami kursu pochodzącymi z różnych krajów europejskich i zmuszało do komunikowania się w języku angielskim. Podczas szkolenia nauczyciele poznali także metodę kształcenia CLIL (Content and Language Integrated Learning) i byli zachęcani do jej wykorzystywania w pracy z uczniami na różnych przedmiotach. Metoda ta polega na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo- językowym opartym na jednoczesnym przekazywaniu treści z danego przedmiotu i języka obcego. Podczas szkolenia nauczyciele poszerzali zasób słownictwa z danej dziedziny, ćwiczyli umiejętności posługiwania się technologią informacyjną i korzystania z różnych programów, pisali scenariusze lekcji, tworzyli interaktywne ćwiczenia online. Działania te miały na celu przygotowanie uczestników kursu do prowadzenia zajęć z poszczególnych przedmiotów z wykorzystaniem metody CLIL .
Doskonalenie zawodowe naszych nauczycieli, zarówno w zakresie rozwijania umiejętności językowych jak również wykorzystywania metody CLIL, niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły.
Chociaż głównym celem pobytu naszej kadry pedagogicznej na Malcie była nauka i doskonalenie zawodowe, nauczyciele znaleźli także trochę czasu na poznanie historii, kultury i przyrody tego małego, ale pięknego, śródziemnomorskiego kraju. Zwiedzili m.in. stolicę Malty- Vallettę- miasto posiadające 320 zabytków i wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, urokliwe miasteczko Mdinę, którego początki sięgają czasów starożytnych, wyspę Gozo z piękną plażą Ramla Bay, Blue Grotto – system korytarzy i jaskiń położonych tuż nad taflą morza i wiele innych ciekawych miejsc.